ce'mi place mie

never let the truth spoil a good story

dilema tiganeasca

with 17 comments

pun aici discutia de pe forumul dilema dintre mine, dl goe si kibby cu tot cu comentariile lor, pentru un feedback mai rapid

a cui e problema romilor? zice Mircea Vasilescu aici: http://www.dilemaveche.ro/sectiune/situatiunea/articol/cui-e-problema-romilor#comment-6118

ghelme raspunde:

a noastra, a europenilor

la fel precum problema somerilor, a handicapatilor, a profesorilor si a grecilor…

toate astea sunt problemele noastre, ale europenilor.

ne-am obisnuit sa ne gasim scuze facile, sa ne aparam diferentiindu-ne apasat, sa ne jignim cand suntem confundati.
ne-am obisnuit sa tratam problema tiganilor cu detasare de salon, cu glume, intelepciune si anecdote despre imputiti din metrou si cersetori de langa turnul eiffel.
ne e mai simplu asa. le e cumva si lor mai simplu asa, liniile pe care le-am tras intre noi ne ajuta sa ne impartim si sa ne judecam unii pe altii, sa ne „toleram” sau sa ne „indignam”.

nu e o problema expulzarea in sine, caci sa trimiti tiganii in romania e ca si cand ai incerca sa expulzezi un banc de macrou din golful biscaya 100 de kilometri mai la sud.
m-a intrebat un neamt mai demult ce cred despre expulzarea tiganilor si mi-a placut sa ii explic ca nu poti construi garduri care sa ii tina pe tigani inchisi, pentru ca vor desface gardurile in bucati mici irecognoscibile si ti le vor vinde inapoi fara sa stii..nu e asa, dar ca oricui, imi e mai simplu sa glumesc decat sa ating gardul care e de fapt construit demult intre noi si la care muncim cu spor chiar noi.

problema ce mi se pare semnificativa este ca noi continuam sa operam cu distinctii intre noi si ei, continuam sa discutam despre cum miros ei si cum mirosim noi, cum ne purtam noi si cum se poarta ei. si ce sa vezi, ei sunt exact cum spunem noi ca sunt. ce confirmare finala pentru noi, ce fatalitate sinistra pentru ei.
aiurea!

intelegeti, va rog, ca tiganii sunt oameni care cresc pe pamant, au mama si tata, invata de la cei din jurul lor si se privesc pe ei insisi mai degraba prin prisma celorlalti decat prin filtrul unei fatalitati de rasa.

va rog deci sa acceptati ca tiganii sunt oameni, eu propun ca acesta sa fie punctul de pornire si de aici sa construim.

si sigur, daca premizele sunt corecte, solutiile sunt evidente.
ne intrebam toti ca o societate de babe ce sa ne facem cu tiganii, de parca nu stim ce trebuie facut cu oamenii needucati.
ei bine, trebuie sa ii educam, sa ii ajutam sa mearga la scoala, sa ii protejam prin intermediul legilor si al autoritatii noastre colective, sa ii impiedicam sa ne faca si sa isi faca rau si sa ii invatam sa fie buni.
in mare, e acelasi proces prin care trece fiecare dintre noi incepand din scoala generala, nu?
solutiile sunt vizibile, sunt simple in aplicarea lor, nu e nimic revolutionar in ele, nu trebuie sa cautam nici un profet si nici un miracol.

atata doar ne lipseste ca sa incepem, sa realizam ca sunt, pana la urma, oameni. ca si noi. europeni.oameni.

Anunțuri

Written by ghelme

Septembrie 20, 2010 la 7:49 pm

Publicat în Uncategorized

17 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. dl goe zice:
    @ghelme – Imi place la nebunie spiritul d-voastra revolutionar, ofensiv, combativ, umanist, utopic, distopic si sincer (sincer acum). Totusi, cine-i impiedica pe tzigani sa mearga la scoala? Eu nu. D-voastra? Nu cred. Poate d-na Aurelia Ghircoiasu? Nici vorba. Ii impiedica parintii lor. Si bunicii. Si stra-bunicii. Si asa mai departe. Solutia simpla (Doamne cat de simpla) pe care o propuneti d-voastra e mai complicata decat cubul Rubik de rezolvat pe intuneric. Ca sa poata fi pusa in aplicare ar trebui sa fie elaborata o lege preliminara prin care toti copiii tiganilor sa fie adoptati in familii de japonezi (sa zicem) sau ma rog o lege echivalenta. Fara asa ceva educatia tiganilor nu s-ar putea face nici cu bugete de 100 de ori mai mari decat cele disponibile in Romania si UE acum. Traditia (tiganeasca) bate birocratia (europeana) asa dupa cum functia bate gradul si dupa cum educatia este un drept nu o obligatie. Solutia, tot simpla, sta in aplicarea legii. De-asta nici nu exista problema tziganeasca in Statele Unite. Aplicarea stricta a legii (dura lex sed lex) ar costa mai putin si ar fi mai eficienta decat mituirea tziganilor pentru a se preface ca-si trimit copii la scoala. Nu credeti?

    ghelme

    Septembrie 20, 2010 at 7:50 pm

  2. ghelme raspunde (pe lung)
    inteleg ca nu ma contraziceti, caci suntem de acord de la bun inceput ca legea trebuie aplicata.
    chiar suspendarea legii in sanul comunitatilor tiganesti este o prostie criminala pe care o facem ca societate, ascunzandu-ne dupa pretextul stupid ca ei sunt altfel si acuzandu-i mai jos la vale ca sunt altfel cand, de fapt, nu au cum sa nu fie altfel cat timp legea e prea comoda ca sa se implice in comunitatile tiganesti. in mare, ne preocupa problema tiganeasca atunci cand se transforma intr-o problema romaneasca sau frantuzeasca, adica atunci cand ne sunt lezate noua drepturile reale sau imaginate spontan, dar nu dam doi bani pe faptul ca zi de zi drepturile tiganilor sunt calcate chiar de tigani. ne e mai simplu sa ii catalogam ca fiind altfel si sa ne uitam in alta parte .. si ma refer aici la criminalitatea in cadrul comunitatii tiganesti, la semisclavia unora dintre ei, la drepturile copilului la educatie, la dreptul femeilor la aparare. sa facem un usor exercitiu de imaginatie si sa ne punem in postura unui politist care asculta un tigan ce se plange ca alt tigan i-a furat din batatura.. eu casc deja, poate si dumneavoastra…ah, zambiti… inteleg.

    suntem de acord deci ca solutia este simpla si sta in aplicarea legii. vom fi sper mai departe de acord ca aceasta solutie nu se aplica nu pentru ca nu avem bani sa o facem sau pentru ca nu ne-a trecut prin cap, ci pentru ca liderii nostri si liderii lor sunt mult mai confortabili cu situatia curenta decat cu o emancipare a tiganilor. umanismul a murit odata cu cuza, iar noi am ramas cu catavencii nostri romani si tigani care gasesc mereu ca e mai comod sa ai carne de tun si tapi ispasitori cat timp oricum nu mergi cu tramvaiul ca sa iti puta sub nas.
    ori sigur, liderii nostri sunt alesi de noi, nu-i asa, asa ca vina lor si crima lor, caci eu gasesc ca este o crima sub ochii nostri situatia tiganeasca, sunt vina noastra si crima noastra. nu cerem liderilor nostri sa se schimbe, nu stim de fapt ce sa le cerem, ba chiar ii aprobam cand se otarasc la televizor si ne hahaim varsand in noi bere la pet si discutand despre cum e tiganul si cum ar trebui facut din el sapun daca e clar ca in india nu mai e loc pentru el.

    iata deci vina noastra, a mea, a dumneavoastra si poate si a doamnei ghircoiasu, caci liderii nostri sunt imaginea noastra, iar imaginea noastra este o imagine egoista, plina de prejudecati si, pana la urma, de prostie…cine ii opreste sa puna mana pe carte, nu?

    cat despre educatie, eu am crescut intr-o casa cu carti, dumneavoastra banuiesc ca la fel, unora ne-a fost mai greu, altora poate mai usor. dar hai sa nu cadem in ipocrizia ridicola in care sa sustinem ca tiganii nu se duc la scoala pentru ca nu le place cartea.
    tiganii nu se duc la scoala pentru ca noi i-am invatat, pipaindu-ne portofelele cand ii vedem urcandu-se in tramvai, ca si daca s-ar duce nu ar conta. sunt si exceptii, nu e cu adevarat adevarat, dar perceptia lor despre asta este mai importanta decat adevarul. nu este in traditia lor sa nu se duca la scoala, pur si simplu nu le-a demonstrat nimeni ca viata lor va fi mai buna daca se vor duce. nu fac o afirmatie facila si gratuita, oamenilor trebuie sa li se demonstreze ca educatia genereaza bunastare, nu doar sa li se spuna

    sunt in reykjavik si tocmai m-am intors de la masa unde am fost cu doi indieni din delhi. m-am minunat constant in timp ce mancam cat de mult seama cu tiganii, cate gesturi comune au cu ei. e incredibil cat de apropiati sunt ca fire. am mancat impreuna cu mana din aceeasi farfurie si mi-au rupt si mi-au dat intai mie din naan pentru ca eram cumva la ei acasa, fiind un restaurant indian, si mi-am amintit prin asta atat de tare de tiganii printre care am copilarit si care imi dadeau intai mie bucata de carne prajita pentru ca eu nu eram tigan si, in felul asta, eram cumva un soi de oaspete etnic la masa lor. si totusi indienii astia doi sunt cei mai buni traineri ai lui microsoft pentru o solutie de business in retail. cei mai buni doi din lume. sunt mai destepti si mai realizati decat toata sleahta de rasisti care comenteaza pe hotnews sau aiurea la un loc. si nu a trebuit decat sa li se dea o sansa, sa fie impinsi spre scoala de societate, sa fie sprijiniti sa invete. ca noi toti, de altfel.

    nu ne putem bloca in mitologia asta a tiganului care nu se duce la scoala pentru ca nu ii place cartea. e o tampenie si ne face rau, la fel cu aia cu tiganul care nu are in cultura lui sa respecte legea. tiganii au nevoie de o sansa si e de datoria noastra sa le-o oferim pentru ca, spre deosebire de ei, noi am avut parte de acea sansa si am folosit-o.

    dar pentru asta, trebuiie sa mutam accentul atitudinii noastre dinspre cum sa facem sa ne protejam de tigani inspre cum sa facem sa ii ajutam pe tigani.

    va rog sa ma credeti, ca oricat de greu ne-ar fi nou cu ei pe cap, lor le este cu mult mai greu cu ei insisi asa cum sunt azi. viata lor nu este boema, este o suma de injosiri, abuzuri, umilinte si prejudecati.
    dar noua nu ne pasa de asta si cand nu ne pasa de ceilalti, le gasim asa de usor greselile si le folosim si mai usor ca sa ne justificam indiferenta, fara sa ne dam seama ca asta, de fapt, este o dovada despre noi, nu despre ei.

    ghelme

    Septembrie 20, 2010 at 7:51 pm

  3. domnul goe contrazice:

    Desigur ca nu va contrazic. Avem in fond opinii apropiate care se despart doar la nuante. Dar daca lasam la o parte fondul si venim la discutie doar cu nuantele putem desigur ajunge la contradictii majore in bazinul de dezbatere. Din (ne)fericire lentoarea moderarii si alte cateva detalii dilematice fac cu totul improprie vreo dezbatere sau macar vreo polemica aici. Daca am avea sansa pentru asa ceva am aluneca usor in filosofii legate de defectele de fabricatie si de proiectare a sistemelor legislative dar si in cele legate de defectele principiale ale legiferarii (o activitate umana impropriu numita asa). Ca sa testam cum stam cu diferentele v-as intreba care credeti ca ar fi obiectivul major al legiferarii (in general, a sistemului de legi umane, in ansamblu), acela de a orienta societatea catre progres, eficienta si optim SAU de a o conserva si perpetua? A doua intrebare de test ar fi in legatura cu relatia in care ar trebui sa se gaseasca sistemul de legi cu democratia? Ar trebui sa urmeze sistemul de legi strict principiile democratiei sau nu? Poate ca aceasta intrebare va apare neclara sau chiar subversiva. Incerc un exemplu: Exista o lege (un ansamblu de cateva legi) care incearca sa interzica abuzurile sexuale (hartuire, viol, etc). Vi se pare o lege corecta? Morala? Egala? Fair-play? Indraznesc sa anticipez ca veti raspunde afirmativ. Totusi legea aceasta ii afecteaza in mod foarte diferit pe indivizi, adica ii trateaza in mod inegal si nu ma refer aici la abilitatea unora de a eluda legea. Unii nu simt niciodata nici cel mai mic impuls de a pune in practica vreun abuz sexual (legea necreandu-le niciun disconfort si nicio constrangere) in timp ce altii (care s-au bucurat de aceeasi educatie cu primii) simt in mod natural astfel de impulsuri si ispite prin prisma carora legea le creaza un real disconfort si frustrari (Veti accepta ca exista astfel de indivizi). Atat vreme cat mumarul primilor e considerabil mai mare legea ramane fair in acord cu DEMOCRATIA. Dar, ce ar trebui sa se intample principial cu legea daca societatea ar evolua (ipotetic, cine stie cum, ca urmare a cresterii radiatiei cosmice, nu conteaza) astfel incat majoritatea indivizilor (inclusiv potentialele victime ale agresiunii altora) sa simta puternice impulsuri de a agresa sexual? Daca in cazul majoritatii, in mod statistic, disconfortul de a fi agresat sexual ar fi mai mic decat disconfortul creat de legea care-ti interzice (de fapt nu-ti interzice ci doar te pedepseste in cazul in care o incalci) tie insuti sa agresezi sexual atunci cand ti se nazare, atunci ce anume ar trebui sa se intample, DEMOCRATIC vorbind, cu legea respectiva, sub actiunea de revizuire a legiuitorului? Sa devina mai blanda? Mai aspra? Sau sa fie eliminata? Va amintiti de prohibitia din SUA din vremea lui Al Capone? Ce parere aveti despre legalizarea prostitutiei, a homosexualitatii, casatoriilor homosexuale si a consumului de droguri usoare? In ce relatie se afla aceste legi cu democratia? Ma rog, scuze pentru aparentul derapaj… Si zic aparent pentru ca in fond toate astea au o legatura directa cu „problema tzigneasca” (oops). Mai vorbim noi.

    P.S. Nu stiam ca sunteti si poet de „sonete”. Ziceti: „tiganii nu se duc la scoala pentru ca noi i-am invatat, pipaindu-ne portofelele cand ii vedem urcandu-se in tramvai, ca si daca s-ar duce nu ar conta.” – Poet printre victimologi.

    ghelme

    Septembrie 20, 2010 at 7:52 pm

  4. ghelme raspunde (mai putin la ps pe care nu l-a inteles)
    e interesanta turnura asta a discutiei si da, cred ca se leaga cumva de tema principala, printr-o oaresce cauzalitate.
    dar hai sa raspund punctual mai intai:
    – cred cu tarie ca sistemul legislativ sau, mai larg spus, sistemul de drepturi trebuie sa fie astfel orientat pentru a sprijini progresul societatii. cred, de asemenea, ca utilizarea optima a resurselor umane este un principiu fundamental, ca productivitatea si eficienta au teama de risipa si trebuie sa intelegem si sa sprijinim asta nu numai prin sistemul legislativ, ci si prin optiunile noaste morale. si mai cred tot in legatura cu asta ca cea mai mare risipa imaginabila este risipa de oameni, risipa mintilor, a creativitatii si a umanitatii unor oameni ce sunt impinsi de conditii istorice, dar si de tare etice moderne, intr-o semisalbaticie perpetua. sigur, tiganii sunt on topic, dar arabii si ceilalti musulmani radicalizati mi se par in aceeasi masura o risipa a umanitatii, risipa pe care nici macar nu intelegem in timp ce ne preocupam sa ne alegem din gunoi cutiile goale de bere pentru a recicvla aluminiul din ele. timpul vindeca istoria, dar doar daca avem atata intelepciune sa ne vindecam noi insine prejudecatile. altfel timpul nu face decat sa transforme injustitia in traditie.
    – in ceea ce priveste relatia legii cu democratia, gasesc ca cele doua sunt compatibile doar in masura in care amandoua pun mai presus de ele insele niste principii mai importante. principiul egalitatii in drepturi, al libertatii individuale, al intangibilitatii fiintei umane, al cautarii fericirii prin orice mijloace ce nu ii lezeaza pe altii, ma rog, le stiti intr-o forma sau alta.. ceea ce numeste Kibby cu o jumatate de ironie umanism..doar in contextul in care democratia si legea se supun cenzurii acestor principii, ele pot exista si coexista. democratia nu trebuie sa fie dictatura majoritatii, iar legea nu trebuie sa fie arma democratiei impotriva deviantei. tocmai pentru ca morala noastra si, in definitiv, chiar si principiile fundamentale de care vorbeam mai sus sunt imperfecte sau se pot schimba in urma radiatiilor cosmice, un lucru esential pentru a ne pastra inocenta sociala este acela de a scoate din legile noastre orice urma de pedeapsa. cred ca legile trebuie sa protejeze victimele curente si viitoare ale criminalilor de orice fel printr-o asemenea metoda ce aduce cel mai mic rau necesar criminalilor insisi. trebuie sa izolam un violator in puscarie pana cand va fi reeducat, daca va fi reeducat vreo data, dar nu sa il pedepsim, nu sa il torturam, nu sa il omoram, nu sa ii rapim libertatea de constiinta sau liberul arbitru, nu sa il umilim sau sa il demonizam.
    simplul fapt ca multe dintre lucrurile pe care noi le facem astazi legal erau ilegale acum doua sute de ani ar trebui sa ne demonstreze ca multe din lucrurile ilegale de astazi ar putea deveni legale peste doua sute de ani si daca vrem sa iesim de sub stigmatul barbariei pe care il aruncam asupra epocilor negre dinaintea noastra, ar trebui sa o facem comportandu-ne altfel fata de devianta, nu alegandu-ne alte deviante asupra carora sa ne descarcam mania sociala…
    ce ziceti? se leaga asta cumva cu ce cred eu despre tigani? 🙂
    vedeti, nu e o filozofie a victimizarii, ci a prevenirii pragmatice a risipei de umanitate. sunt un ecologist de scoala noua!

    ghelme

    Septembrie 20, 2010 at 7:53 pm

  5. kibby enters the room:
    “[…] somerilor, a handicapatilor, a profesorilor si a grecilor…”
    Citi din cei de mai sus incalca legea? e singura segregare care poate si trebuie facuta
    Salutari

    ghelme

    Septembrie 20, 2010 at 7:54 pm

  6. ghelme says howdi!

    da, sigur. asa am zis si eu.
    cine incalca legea sa plateasca.
    asta zic si eu, nu? sigur. nu se poate altfel.
    cine incalca legea sa plateasca,

    ghelme

    Septembrie 20, 2010 at 7:55 pm

  7. Kibby
    plus mai stim ca va plac contrazicerile ;)…
    „hai sa nu ne mai ascundem dupa deget” – daca despre PNL/PSD vs PDL putem vorbi sincer de ce n-am face-o in cazul de fata…
    suma multor prejudecati poate fi (si) rodul unor situatii prin care ai trecut. perceptia – destul de clar conturata in mintea romanilor – despre tigani n-a aparut pt ca asa ne-ar fi trasnit noua. sint multe lucruri pe care noi sau cei apropiati le-au trait, eu am trait citeva si stiu de altele.
    puteti fi 100% sigur ca ei, ca individualitati, nu au nimic in a-si reprosa?
    exemplificati cu cei de la Microsoft, OK e clar de la ani lumina ca oricine are capacitatea de a invata si de a fi bun in ce face, si ce-i cu asta? tocmai pt ca ii consider „ai nostri” in toate sensurile – ii tratez cu severitate si le cer sa respecte regulile, e terenul egal pe care „functionam” cu totii. discriminarile pozitive sint o constructie artificiala, nu merge asa ceva indiferent ce spun diversi teoreticieni.
    daca am inteles bine, toata raspunderea/solutia ar fi la noi, dupa dvs. aici ne despartim – devreme ce responsabilitatile nu sint NICIODATA asumate colectiv – ce solutie concreta vedeti pt alfabetizarea lor (debutul solutiei)?
    este posibil ca noi sa fim vinovatii moral dar pe mine ma intereseaza in 1ul rind ca ei sa nu mai fie „ei” ci sa fim toti „noi”. avem destule alte lucruri cu care „noi” sa ne batem capul, right? si multe dintre ele tin de „majoritari” albi sau albitzi pe parcurs.

    chiar daca nu traiesc in romania nu inseamna ca mi-e indiferent, sud americanii zic sa sint catolici pina la moarte – noua, ce credeti ca ne-a ramas?

    ghelme

    Septembrie 20, 2010 at 7:55 pm

  8. poet, umanist, victimolog..
    citesc ce ati scris si sunt perfect de acord, dar din tonul dumneavoastra inteleg cumva ca ma contraziceti asa ca mai citesc o data si iarasi sunt de acord.

    desigur, prejudecatile sunt intemeiate, nu a pretins nimeni cu nu ar fi intemeiate, intrebarea pe care o ridic eu este daca sunt ele utile in rezolvarea problemei sau doar o frana in a gasi solutii deoarece aduc o latura mai degraba emotionala a discutiei in centrul atentiei. o abordare cumva poetica, nu credeti? ce ironic..

    apoi sigur ca discriminarea pozitiva nu este un lucru bun sau corect. sigur ca legea trebuie sa se aplice fiecaruia in mod egal, asta am si sustinut de la bun inceput. ma intreb doar daca nu ar trebui sa aplicam si noi legea in cadrul comunitatilor de romi inainte de a le cere lor sa o respecte.. hai sa vedem intai ca politia apara drepturile esentiale ale romilor si abia apoi sa le cerem romilor sa respecte legea. in definitiv, in confruntarea dintre stat si individ, statul gasesc ca ar trebui sa intinda mana, ca doar el e fratele mai mare..

    inteleg bine ce spuneti cu responsabilitatea colectiva, problemele nu se rezolva niciodata atunci cand de ele se ocupa „toti”. mai mult decat atat, departe de mine gandul ca dumnavoastra, doamna Ghircoiasu sau, doamne fereste, eu, purtam toata raspunderea situatie de fapt sau a solutiei. chiar mai mult decat atat, nici nu gasesc ca este corect sa propunem noi solutii practice de rezolvare a problemei. adica, nici nu e corect sa ma intrebati ce as face eu daca ar depinde de mine, nici sa ma apuc eu sa va spun ce ma taie capul,. asta ar fi doar o dovada de neintelegere a profesionalismului. eu ma pricep la contabilitate si acolo dau o parere daca e cazul. trebuie ca exista oameni care sunt profesionisti in stiinte sociale si le las lor sarcina de a pune pe masa solutii.

    asta nu inseamna insa ca nu am dreptul sa ma pronunt cu privire la valorile societatii in care traim si la modul cum oamenii trateaza alti oameni. asta gasesc ca tine de morala mea si de morala societatii in care traiesc si este de datoria mea sa fiu macar preocupat de asta. carevasazica, eu cred ca tiganii trebuie educati si scosi din ostracizare, este o convingere morala a carei punere in practica va sa fie gandita de oameni care se pricep. la fel cum cred ca trebuie ca un om bolnav sa fie vindecat daca este posibil, dar prefer sa las un medic sa isi dea cu parerea despre ce tratament e mai potrivit.

    una peste alta, ceea ce reprosez eu oamenilor din jurul meu, inclusiv dumneavoastra, este aceasta expediere a problemei tiganesti intr-un colt al agendei. sa se duca la scoala daca vor sa traiasca altfel, noi, albii, avem si alte probleme, nu e vina nimanui ca au decis ei sa intoarca pe autostrada, cine i-a pus si, de ce nu, inapoi in india cu ei,. chiar. de ce nu inapoi in india cu ei? in ce temei gasim ca este ok sa fie trimisi din franta in romania, dar nu e ok sa ii trimitem in india?

    cum ziceam, deci, gasesc ca aceasta atitudine este incorecta si blocheaza solutionarea problemei, pentru ca daca pe noi nu ne intereseaza aceasta chestiune decat atunci cand ea ne afecteaza orgoliul de roman, e nu va aparea pe agenda politicienilor decat in modul simplificator in care apare si acuma, iar specialistii care ar putea gasi solutii si le-ar putea implementa sunt lipsiti de instrumentele necesare sa o faca.. asta este deci vina pe care v-o gasesc si, incercand sa fac si eu ce pot ca sa fie bine, incerc sa va conving ca gresiti..

    ghelme

    Septembrie 20, 2010 at 7:56 pm

  9. „gasesc ca aceasta atitudine este incorecta si blocheaza solutionarea problemei” – Dar care este solutia problemei (cea blocata)? Si mai ales care e (de fapt) problema? Pe scurt, pentru ca sunt in mare graba, mie mi se pare ca problema (un aspect al problemei) este ca in afara de defectele de fabricatie si de proiectare ale sistemului legislativ si peste defectele si limitele principiale ale „legiferarii”, in cazul de fata acuta este incoerenta dintre continutul legilor si capacitatea de a impune respectarea legilor ceea ce arunca in derizoriu respectul pentru lege in general. Tziganii (multi dintre ei; si nu sunt singurii) par deasupra legii, deasupra unei legi neputincioase. Principiile (frumoase si umaniste dar si cam abstracte) avute in vedere atunci cand se construieste sistemul legislativ, dintre care ati mentionat cateva, (corecte sau nu) se goleste de orice sens practic atata vreme cat impunerea sa practica este prea departe de realizare. In fond pentru a rezolva corcet problema nomazilor din Feanta (de ex, starul ar trebui sa mobilizeze resurse enormme pentru prevenirea si/sau investigarea infractiunilor comise de membrii grupurilor respective, aducerea lor in instanta, pedepsirea vinovatilor conform legii si preluarea minorilor ramasi fara asitenta maternala (ca urmare a incarcerarii parintilor infractori) in orfelinate si unitati de asistenta sociala. Cum acest lucru in acord cu legea nu este posiblil exista doua alternative: a) ignorarea faptului ca legea a fost incalcata si lasarea situatiei in deriva pana la rezolvarea de la sine (…) sau improvizarea unor acte normative alternative astfel concepute incat sa permita punerea in practica a unor masuri corective in raport cu situatia anormala si intolerabila creata. Este exact ceea ce face Franta. Acele acte normative ad-hoc pot desigur sa intre in coloziune si sa contrazica unele din legile in vigoare: pe cele impotente oricum. Se pare ca supervizorii respectarii legii, incapabili sa-i faca pe tzigani sa respecte legea, va reusi sa faca acest lucru cu Franta. Situatia a ajuns intr-un punct in care oricum s-ar proceda legea va fi incalcata. Cam cum se intampla la orice revolutie care rastoarna un regim, de ex. Cineva va fi afectat intr-un mod ilegal (Ceausescu de ex. a fost afectat grav si in mod ilegal, dupa cum tot ilegala ar fi fost continuarea regimului sau criminal). Realitatea abunda de situatii mini-revolutionare in care sistemul legislativ este neputincios (defecte de fabricatie, de proiectare, de principiu sau din cauza calibrarii nerealiste, utopice chiar) si in care obtiunea este apatia si congubinajul cu situatia respectiva (violarea legii prin pasivitate) sau intreprinderea unor actiuni care pot aparea ca ilegale in raport cu o impotenta si iluzorie si provizorie lege umana. Cum trebuie procedat? Trebuie procedat in sensul atingerii in cel mai rapid mod cu putinta a unei situatii de optim si de echilibru stabil in sistemul social.

    Nu uitati sa-mi spuneti care este solutia pe care o vedeti d-voastra.

    P.S. Mi se pare excelenta ideea aducerii discutiei aici. Mai ramane sa va ocupati si de popularizarea acestui fapt asa incat comentatorii potentiali de la Dilema sa stie de aceasta alternativa si sa poata contribui cu ceea ce li se interzice in mod parsiv la Dilema fara dileme.

    Dl.Goe

    Septembrie 20, 2010 at 11:53 pm

  10. hello, nu carecumva ne contram doar asa, sa fie (admitind ca e asa, nu ma deranjeaza 😉
    nu singularizez Ghelme, e un task in planificarea mare, numele main taskului nu e legat de romi ci e legat de sistemul de justitie romanesc, absolut inaceptabila abdicarea de care fac dovada puterile la noi (dupa politica, justitie iata si presa o ia pe ulei…)
    credeti-ma ca mi se rupe de „imagini” in lume etc fiecare lucram la imaginea proprie si chiar si asteia ajungem sa-i acordam o importanta exagerata. sau ii acorda altii, whatever
    franta repatriaza cetateni ai altui stat care au comis inrfactiuni. nici nu stiu de unde a aparut aspectul etnic al chestiunii??

    kibby

    Septembrie 21, 2010 at 3:54 am

  11. 2 chestii uitasem: n-am inteles de ce legea ar fi suspendata in comunitatea tganeasca, oricine ar fi suspendat-o nu se poate asa ceva, anyway depaseste intelegerea mea
    2. ei nu sint cetateni francezi, sint romani (a propos de trimiterea in India). detaliul cu UE nu l-as pune, cel putin nu in discutia noastra pt ca realmente nu sintem in UE, albi sau non-albi. asta nu e important deocamdata decit in presa si in politica, 2 chestii rupte de oamenii obisnuiti.

    kibby

    Septembrie 21, 2010 at 4:26 am

  12. iertati-ma, va rog, ca am abandonat aceasta discutie. ne vom intoarce, sunt sigur

    ghelme

    Octombrie 19, 2010 at 12:13 am

  13. Cind o sa ai de lucru cu tiganii atunci sigur devii xenofob. Nimic mai simplu (chiar daca si ei au mama si tata).

    Anonim

    Decembrie 29, 2010 at 12:13 am

  14. anonimul sint io… nu se vad texboxurile ca sint albe pe font alb.

    ffa

    Decembrie 29, 2010 at 12:16 am

    • pai bine ai venit si normal ca nu sunt de acord cu tine. tu ai vrea sa fim asa, deschisi la minte doar cu africanii si indonezienii, ca nu prea avem treaba cu ei, nu? oricum, xenofobia si rasismul nu sunt acelasi lucru. noi suntem niste xenofili rasisti, nu xenofobi.

      ghelme

      Decembrie 29, 2010 at 1:59 pm

  15. Eu cred ca noi, romanii, nu intelegem ca trebuie sa incepem sa facem ceva pentru ca o problema sa se rezolve. Toti asteapta sa vina o zina cu bagheta magica si ca prin farmec totul sa se rezolve. Majoritatea ne plangem si nu facem nimic. Trebuie sa incepem cu „putinul”. Asa este si cu tiganii. Sunt de acord ca educatia ii va schimba dar pentru asta trebuie inceput cu pasi mici si fiind constienti ca generatia noastra nu va fi martora schimbarii (vorbesc de cei nascuti in jur de 1980 -5/+5 ani). Trebuie atrasi in planul de educare cei cativa tigani cu studii superioare si care stiu cam cum i-ar putea atrage la scoala si mai trebuie facut inca ceva foarte important, nu numai pentru ei dar si pentru romani: schimbarea modului de predare, al tematicii. Trebuie sa fie ales un mod de predare astfel incat, macar pana la 10 ani sa-ti fie drag sa vi la scoala. (vezi, o iau in pasi mici). Legat de educatia tiganilor am un exemplu care ar trebui urmat si de care nu cred ca stie multa lume. In umblarile noastre prin tara intr-una din vacante, am ajuns in satul sasesc Viscri. Acolo am aflat urmatoarele: in timpurile bune, sasii si-au luat ca slujitori ai pamantului si in casa, tigani. Cu timpul acestia au ajuns sa fie din ce in ce mai multi. Au venit comunistii si majoritatea sasilor au ales sa plece. Casele ramase au fost ocupate fie de tigani fie de romanii de cea mai joasa speta. Dupa 1989, sasii ramasi au inceput sa-si revendice din casele rudelor si au avut initiativa de a reincepe reconstructia comunitatii lor. In aceasta refacere au fost atrasii si tiganii. Li s-a dat de munca, au fost platiti, au fost facuti PFA, copiii sunt luati cu o masina si dusi la scoala. Se organizeza serbari si seri cu tematica pentru copii. Unii dintre ei au inceput sa-si aduca si parintii la scoala. Cea care a avut initiativa si care a inceput/continua si se zbate pentru restaurarea vietii sasesti si pentru educarea tiganilor se numeste Christine Fernolend. Aceasta d-na ne-a zis ca daca un om munceste si construieste un lucru nu o sa-i mai vina sa-l distruga, mai ales cand vede ca o casa distrusa a revenit la frumusetea de altadata si este admirata de toata lumea. Si eu zic ca are dreptate.

    Maria

    Ianuarie 9, 2011 at 1:22 am


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: