ce'mi place mie

never let the truth spoil a good story

despre dragoste si alti ingeri

with 3 comments

existe multe feluri de dragoste, mai multe decat imi pot imagina eu si cu siguranta prea mult mai multe decat am incercat. e un soi de amaraciune asta, sa intelegi ca nu te poti rasuci in jurul acestui miez al vietii noastre din toate unghiurile, ca, inevitabil, timpul si uneori chiar lenea te impiedica sa intelegi prin experiment si experienta si te vei multumi sa extrapolezi sau sa uiti ca poate sa fie si altfel, altceva, altfel.

e parte din maturizare sa intelegi ca viata e finita intr-un mod atat de extins incat fiecare pas pe care il faci  iti inchide un drum si cred ca e un semn al maturizarii mele detasarea doar usor melancolica cu care inteleg ca nu o sa cunosc niciodata pe dinauntru a unele moduri de a iubi.
nu prea cred ca o sa insel niciodata o femeie si asta, desi moralmente laudabil, tine mai mult de un confort psihic al meu si de o anumita logica interioara aproape la fel de greu de explicat pe cat este de greu de inteles chiar de catre mine. e o ipocrizie sa sustin ca sunt un om fidel, imi dau seama de asta, pentru ca sunt, de fapt, fidel unei idei a mea despre mine, in primul si in primul rand, si abia prin consecinta altora.
cu toate astea, simt regretul unei lipse, simt fiorii absenti ai minciunii, ii inteleg din afara si asa cum citind insula din ziua de ieri a lui eco pot sa ma simt un trup de piatra pe puntea scaldata de vantul sarat al marilor australe, tot asa pot sa ma transpun prin imaginatie in postura histrionica si tensionata a celui ce iubeste si insala. emotiile si satisfactiile complacerii in farsa dublei iubirii nu ma grabesc sa le dau de o parte cu un gest superior pentru ca stiu de mult timp ca intre moralitate si fericire exista o relatie mai mereu creata in mintea noastra si pe care mintea noastra o poate anihila in cinci minute fara remuscari si efecte secundare. si totusi nu o sa o fac.

eh, berea asta bulgareasca cu gust parfumat de detergent bag seama ca imi slabeste abilitatea de carmi pe firul epic in suvoiul liric, caci despre cu totul alt soi de dragoste imi propusesem eu a scrie, si anume despre o dragoste pe care o cunosc prea bine si care imi este foarte draga, daca suporta cuvintele noastre asa ceva.

am observat inca de pe vremea cand dragostea era pentru mine mai degraba un concept decat o femeie, caci dragostea in forma femeii am simtit-o tarziu, cand traisem deja aventuri teoretice sofisticate si naive, am simtit deci ca manifest o sensibilitate pentru dragostea scrisa sau descrisa. sigur, nu pretind unicitate sau macar originalitate, e plin autobuzul de muncitoare care sufera seara de seara cu eroinele telenovelelor turcesti. cumva asta conteaza ca de obicei putin in interiorul meu, caci faptul ca sunt si eu om ca toti oamenii nu ma face sa ma simt mai putin special ca om, ci dimpotriva, tocmai prin ceea ce imi este omenesc.

simtirea dragostei scrise trece insa cand e vorba de mine de simpla empatie si asta chiar as fi curios cumva sa aflu daca la fel se petrece cu toti ce din jurul meu sau doar eu si alti cativa, obisnuiti de mici sa substituim universul nostru cu universuri livresti, mai sublimate si mai simboliste si, in acelasi timp mai deschise prin puterea magica a polisemantismului cuvintelor, traim mai mult.

in sufletul meu, dragostea personajelor mele s-a amplificat mereu in dragostea mea, mi-am iubit iubitele eroilor mei desprins de orice gelozie a mea sau a lor, intr-un mod care ar fi ideal daca nu ar fi atat de visceral. am plans de atatea ori de atunci acelasi plansul pe care l-am plans cititind povestea lui filemon si baucis in legendele olimpului si ale copilariei mele. gasesc acum, la treizeci de ani, ca aceasta poveste este cea mai frumoasa poveste dintre toate cele care au fost spuse vreodata si toate celelalte povesti de dragoste sunt doar fire desprinse din ea, pe care le deapana oameni mai putin simpli si deci mai frumosi in final decat cei doi batrani din frigia.

in anii dintai, mi-a fost greu sa tin dragostea pentru femei ca nastasia lui dostoievsky doar in minte si cand am lasat-o sa se reverse in suflet, s-a transformat mereu intr-o tristete dulce amara fiindca nastasia, desi vie azi la fel ca in prima zi, este doar o amintire a ceva ce nu am cunoscut niciodata. nu are o materialitate prin faptul ca este un sentiment complet in afara unei istorii a mea, fara alta finalitate decat uitarea. e aceeasi tristete ce ma incearca inca atunci cand vad pe strada o femeie ale carei trasaturi imi spun imediat ca as putea-o iubi pana la capat, dar care traverseaza si se pierde in aglomeratie insotita de zambetul meu usor amar. nu iubesti mai putin sau mai sarac femeia de care te indragostesti pentru jumatate de minut pe strada, dar faptul ca o vei uita peste jumatate de ora sau imediat cum suna telefonul face din aceasta dragoste una pe care pana la urma vrei sa o eviti sau sa o arunci in trivialitate pentru a ii curma amaraciunea.

apoi, de ceva timp, am inceput sa dezvolt asocieri neasteptate si neintelese la inceput. acolo unde cand citeam despre dragostea altor oameni inghiteam emotiile intr-un interior gol si rezonant, unde acestea se pierdeau lovindu-se in ecouri din ce in ce mai slabe de limitele empatiei si ale memoriei mele, acum mi se intampla ceva minunat. dragostea pe care o citesc se transforma printr-un proces de o infinita si dulce tandrete in dragostea pe care o simt pentru ana. de fiecare data cand citesc povestea lui filemon si baucis, fie ca e pe o nava spatiala, in new york sau in rusia tarista, regasesc povestea noastra, e vorba despre noi, despre dragostea noastra, inevitabil mai puternica si mai aproape de mine decat orice conceptualizare sau empatizare. acolo unde altadata bucuria sentimentului profund era mereu umbrita de lipsa de profunzime a perspectivei si de inevitabilul sfarsit al povestii, astazi este imbogatita de faptul ca ne vom revedea vineri seara si ca, hei, pot sa te sun si sa te intreb ce faci.
e un cerc, in care toata dragostea ce se elibereaza din mine prin exercitiile ale mintii mele se indreapta catre tine, intarindu-se si astfel ajutandu-ma sa iubesc mai mult, mai in siguranta, mai fericit.
stiu ca am potential de filemon, in definitiv nu imi doresc nimic altceva, dar faptul ca in ultimul timp cumva se intampla sa am chef sa te sun si te iau in brate prin telefon atunci cand ma emotionez citind o carte despre doi oameni care se iubesc si mor este ceva neasteptat pentru mine, un soi de premiu intr-un concurs in care nu stiam ca m-am inscris.

imi doresc sa ajung intr-o zi sa pot sa scriu ceea ce simt in asa masura incat cel ce citeste sa simta, nu sa inteleaga despre ce vorbesc.

ah, sa nu uit. m-au impresionat pana la lacrimi doi batrani ce si-au tinut strans palmele unul celuilalt pana cand am reusit sa aterizam in mijlocul unui furtuni cu fulgere la viena.  radeau apoi privindu-si palmele umede in timp ce mie mi-au curs cateva lacrimi pe obraji uitandu-ma la ei tacut.

Written by ghelme

Iunie 20, 2010 la 11:05 pm

Publicat în Uncategorized

3 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. „berea asta bulgareasca cu gust parfumat de detergent bag seama ca imi slabeste abilitatea de carmi pe firul epic in suvoiul liric,”

    Să mai bei bere din asta…

    ambre

    Iulie 11, 2010 at 1:38 pm

  2. Foarte frumos scris. Inteleg ce spuneti! 😉 Chiar si simt un pic, mi se pare. Imi place ca n-aveti pretentii mari de la d-voastra insiva in legatura cu tintele scriiturii. Ci foarte mari. Succes!

    Dl.Goe

    Iulie 19, 2010 at 5:53 pm

  3. tot e bine ca simtiti macar putin, ma incurajeaza sa revin 🙂
    multumesc pentru urare!

    ghelme

    Iulie 19, 2010 at 6:37 pm


Lasă un răspuns

